Koffie en de hersen-darm-as: nieuwe inzichten
Hoewel de positieve effecten van koffie op de spijsvertering en het humeur al langer bekend zijn, bleef het mechanisme daarachter tot nu toe grotendeels onduidelijk. Nieuw onderzoek van University College Cork brengt hier verandering in door naar de complexe, tweerichtingscommunicatie van de hersen-darm-as te kijken.
In de studie stopten 31 koffiedrinkers twee weken met koffie, waarna meetbare veranderingen in darmmicrobioom zichtbaar werden. Na herintroductie — cafeïnehoudend én cafeïnevrij — rapporteerden deelnemers minder stress, depressieve gevoelens en impulsiviteit. Opvallend: beide varianten verhoogden gunstige bacteriën zoals Firmicutes, gelinkt aan positieve emoties.
Wel zijn er relevante verschillen: cafeïnevrije koffie verbeterde leervermogen en geheugen, terwijl cafeïnehoudende koffie samenhing met minder angst, betere concentratie en een lager ontstekingsrisico.
Hoofdonderzoeker professor John Cryan concludeert dat koffie meer is dan alleen cafeïne: “Het is een complexe voedingsfactor die interageert met onze darmmicroben, ons metabolisme en zelfs ons emotionele welzijn.”
www.scientias.nl
Vitamine K2 kan botgezondheid verbeteren bij vrouwen na de menopauze met osteoporose
Na de menopauze verliezen vrouwen sneller botmassa. Dit komt doordat het hormoon oestrogeen daalt. Hierdoor neemt de kans op osteoporose en botbreuken toe. Daarom wordt veel onderzoek gedaan naar manieren om botten sterker te houden. Vitamine K2 kan hierbij een rol spelen, omdat deze vitamine helpt bij het behoud van sterke botten. In een nieuwe studie is gekeken naar het effect van vitamine K2-supplementen op stoffen in het lichaam die iets zeggen over botgezondheid. De resultaten laten zien dat vitamine K2 gunstige veranderingen kan geven in deze waarden.
De resultaten laten zien dat vitamine K2 vooral de botopbouw lijkt te stimuleren. Dit past bij wat al bekend is: vitamine K2 helpt bij de activatie van eiwitten die nodig zijn voor botvorming. Het effect op botafbraak lijkt kleiner. Dit is anders dan sommige medicijnen tegen osteoporose, die vooral botafbraak remmen.
Hoewel de veranderingen in de bloedwaarden positief zijn, betekent dit niet automatisch dat botten ook echt sterker worden.
www.ivg-info.nl
Sauna verhoogt aantal witte bloedcellen in bloed
Onderzoekers uit Finland hebben ontdekt dat een saunabezoek van 30 minuten zorgt voor een stijging van het aantal witte bloedcellen in het bloed. Witte bloedcellen spelen een belangrijke rol bij de afweer van het lichaam tegen ziekteverwekkers.
Aan het onderzoek deden 51 volwassenen mee van gemiddeld 50 jaar oud. Zij brachten een halfuur door in een Finse sauna. Daarbij steeg hun lichaamstemperatuur van gemiddeld 36,4 naar 38,4 graden. Direct na afloop waren vooral neutrofielen en lymfocyten, twee typen witte bloedcellen die een sleutelrol spelen in het immuunsysteem, duidelijk toegenomen. Die waarden waren binnen een halfuur weer terug op het oude niveau. Andere afweercellen, zoals monocyten, eosinofielen en basofielen, bleven ook na dat halve uur nog licht verhoogd.
Volgens de onderzoekers kan dit erop wijzen dat de warmte van de sauna witte bloedcellen vrijmaakt uit weefsels, waarna ze door de bloedbaan gaan stromen en het lichaam beter kunnen inspecteren op indringers.
www.ahealthylife.nl
Jongeren missen vaker motivatie voor gezonder leven
Veel Nederlanders weten goed wat gezond leven inhoudt, maar de stap van weten naar doen blijft voor een grote groep lastig. Vooral jongere generaties lopen daar vaker op vast. Dat blijkt uit de Gezondheidsmonitor 2026.
Uit het onderzoek blijkt dat circa twee op de drie Nederlanders de eigen gezondheid als goed of zeer goed beoordelen. Daarmee ligt de ervaren gezondheid iets hoger dan in 2023. De monitor laat ook zien dat er duidelijke verschillen bestaan tussen groepen. Zo beoordelen theoretisch opgeleiden hun gezondheid vaker als goed dan praktisch opgeleiden.
Ook in leefstijl zijn duidelijke verschillen zichtbaar. Een meerderheid zegt voldoende te bewegen, gezond te eten en genoeg te slapen, maar het lukt niet iedereen om dat structureel vol te houden. Oudere generaties hebben vaker aandacht voor gezonde voeding en voldoende slaap dan jongere generaties.
De belangrijkste drempel naar een gezondere leefstijl is het gebrek aan motivatie. Vooral jongeren missen relatief vaak de motivatie om daadwerkelijk gezonder te leven.
www.newcom.nl

