Nieuws N&S 2-26

Vitamine D halveert risico op tweede hartinfarct, fanatiek sporten en hartproblemen, selenium en zink voor het geheugen, en vezels voor betere nachtrust.

Vitamine D halveert risico op tweede hartinfarct

Uit een recente studie blijkt dat vitamine D-suppletie, afgestemd op individuele bloedwaarden, het risico op een tweede hartinfarct met ruim de helft kan verlagen bij mensen met een hartziekte. In de studie kregen mensen die eerder een hartinfarct hebben gehad, een dosering vitamine D die werd aangepast om een optimale vitamine D-spiegel te bereiken, in plaats van een standaarddosering. Deze gepersonaliseerde aanpak lijkt veelbelovend voor het verminderen van het risico op een nieuw hartinfarct.

Meer dan 85% van de deelnemers had bij aanvang een vitamine D-spiegel onder de 40 ng/mL. Om de gewenste bloedwaarden te bereiken, had ongeveer de helft van de deelnemers in de interventiegroep meer dan 5.000 IE (125 microgram) vitamine D per dag nodig. Dit ligt ruim boven het aanbevolen suppletieadvies van 10 tot 20 microgram per dag.

De onderzoekers benadrukken dat het gaat om voorlopige resultaten, gepresenteerd als abstract en nog niet gepubliceerd als volledig, peer-reviewed artikel. Vervolgonderzoek is nodig om te bevestigen of deze aanpak ook in grotere en meer diverse groepen bijdraagt aan het voorkomen van een nieuw hartinfarct.

www.npninfo.nl

Is heel fanatiek sporten wel zo gezond?

Trainen voor een halve marathon, eindelijk dat buikje kwijt. Is dat wel zo goed? Onderzoekers schrijven dat fanatieke sporters van boven de 35 moeten oppassen voor hartproblemen, wanneer ze ineens héél veel gaan sporten.

Volgens de publicatie van een groep internationale wetenschappers, onder leiding van het Nederlandse Radboudumc, komen bepaalde hartritmestoornissen en slagaderverkalking juist vaker voor bij zware sporters. Die herkennen dat vaak niet bij zichzelf, omdat de problemen zich anders uiten: niet door bijvoorbeeld pijn op de borst of kortademigheid maar door plots teruglopende prestaties. “Als je prestaties als intensieve sporter opeens onverklaarbaar achteruitgaan en dat ook even aanhoudt”, legt Thijs Eijsvogels uit, universitair hoofddocent inspanningsfysiologie bij Radboudumc.

“Sporters zijn zeker gezonder dan de algemene bevolking die niet sport. Als je inactief bent, heb je het grootste risico. Ga je meer bewegen, dan neemt dat risico af. Maar als je extreem veel sport, neemt je risico mogelijk weer toe, al is dat inderdaad nog steeds kleiner dan bij mensen die niet voldoende bewegen.”

www.scientias.nl

Selenium en zink mogelijk belangrijk voor het geheugen bij ouderen

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie verdubbelt het aantal mensen van 60 jaar en ouder van 1,06 miljard in 2020 naar 2,13 miljard in 2050. Met het ouder worden neemt ook de kans op geheugenproblemen toe. Dit kan gaan van lichte vergeetachtigheid tot dementie. Onderzoekers kijken daarom steeds vaker naar factoren die we zelf kunnen beïnvloeden, zoals voeding. Een nieuwe studie uit Thailand laat zien dat bepaalde hoeveelheden van spoorelementen in het bloed samenhangen met het denkvermogen van ouderen. Het gaat vooral om selenium, zink en koper. Een goede balans tussen deze stoffen lijkt belangrijk.

De onderzoekers benadrukken dat er in deze studie alleen is gekeken naar verbanden en niet naar oorzaak en gevolg. Het is dus niet te zeggen of lage waarden van selenium en zink leiden tot geheugenproblemen, of dat geheugenproblemen invloed hebben op deze waarden.

Volgens de onderzoekers zouden deze spoorelementen in de toekomst mogelijk kunnen dienen als biomarkers. Vervolgonderzoek moet laten zien of gerichte voeding of suppletie kan bijdragen aan het voorkomen van cognitieve achteruitgang.

www.ivg-info.nl

Eten van meer vezels kan nachtrust verbeteren

Onderzoekers van het Weizmann Institute of Science hebben onderzocht hoe voedingskeuzes overdag, de slaap in de nacht beïnvloeden. Ze analyseerden gegevens van ruim 3500 volwassenen die hun eetpatroon bijhielden via een app, terwijl een klinisch gevalideerd apparaat hun slaap nauwkeurig in de gaten hield.

De belangrijkste bevinding: mensen die op een dag meer vezels aten dan het gemiddelde van 21 gram, sliepen de nacht erna dieper en hadden meer REM-slaap. Daarbij was ook hun hartslag ’s nachts lager, wat wijst op betere ontspanning van het zenuwstelsel tijdens het slapen. Naast vezels bleek ook de variatie in plantaardig voedsel een rol te spelen.

Opvallend genoeg maakte het niet veel uit of iemand op een dag meer eiwit, vet of koolhydraten at. Wel deed het tijdstip van eten ertoe. Een stevigere avondmaaltijd hing samen met een iets langere slaap, maar ook met een hogere nachtelijke hartslag. Eerder eten leidde tot korter slapen, maar juist een lagere hartslag.

www.ahealthylife.nl

Auteur

Rick

Gepubliceerd op

15 augustus, 2026

Thema

N&S Magazine 2026

Tags

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen