Nieuws NGW

Kort nieuws: mond- en darmbacterie verhoogt kans op beroerte, calciumtekort tijdens zwangerschap komt vaak voor, PTSS verhoogt risico op hart- en vaatziekten, en waterlinzen toegelaten binnen de EU.

Een veelvoorkomende mond- en darmbacterie verhoogt mogelijk de kans op een beroerte

Een beroerte is nog altijd één van de belangrijkste doodsoorzaken in Nederland. Jaarlijks worden zo’n 30.000 mensen getroffen door een beroerte, terwijl ongeveer 120.000 mensen met de gevolgen ervan leven. Wetenschappers proberen dan ook te achterhalen waar een beroerte door wordt veroorzaakt – en hoe deze te voorkomen valt. Twee recent gepubliceerde studies brengen veelbelovende nieuwe inzichten aan het licht.

In de eerste studie ontdekten onderzoekers dat verhoogde niveaus van Streptococcus anginosus, een bacterie die normaal in de mond en darmen voorkomt, aanwezig waren in de darmen van mensen die een beroerte hadden gehad. Beroertepatiënten met veel Streptococcus anginosus in hun darmen hadden een veel grotere kans om te overlijden of een ander ernstig hart- of vaatprobleem te krijgen dan patiënten zonder deze bacterie.

De bevindingen verschaffen nieuwe inzichten in hoe orale bacteriën het risico op een beroerte kunnen beïnvloeden. Een andere studie onderschrijft dit. Daaruit blijkt namelijk dat mensen die regelmatig flossen (minstens één keer per week) hun risico op een beroerte kunnen verlagen.

Bron: www.scientas.nl

Calciumtekort tijdens de zwangerschap komt vaak voor

Tijdens de zwangerschap neemt de vraag naar verschillende nutriënten, waaronder calcium, aanzienlijk toe. Bij zwangere vrouwen zorgt de extra behoefte voor een verhoogde intestinale calciumopname. Tekorten van calcium in de zwangerschap komen echter toch voor en kunnen onder andere leiden tot een verminderde groei, laag geboortegewicht, verminderde botmineralisatie of een vroeggeboorte van het kind. Bij de moeder kan een calciumtekort het risico op hypertensie en pre-eclampsie verhogen. In Nederland is de aanbevolen dagelijkse inname 1000 mg per dag voor volwassenen (inclusief zwangere vrouwen). In deze studie is de calciuminname bij zwangere vrouwen onderzocht om inzicht te krijgen of de aanbevolen dagelijkse inname wordt gehaald.

Aan de studie deden 2477 zwangere vrouwen (8-16 weken) mee. Met behulp van een vragenlijst werd de calciuminname uit voeding en supplementen in kaart gebracht.

Het bleek dat 60% van de zwangere vrouwen niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 1000 mg calcium per dag haalde. Het is dus van belang om aandacht te besteden aan voldoende calciuminname tijdens de zwangerschap en dit eventueel aan te vullen met een hoger gedoseerd calciumsupplement.

Bron: www.orthokennis.nl

Posttraumatische stress-stoornis verhoogt risico op hart- en vaatziekten

Mensen met een posttraumatische stress-stoornis (PTSS) hebben meer kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Waarom dit zo is, bleef tot nu toe onbekend. Onderzoekers van Amsterdam UMC en Yale University analyseerden het DNA van meer dan een miljoen mensen. Zij concludeerden dat de genetische aanleg voor PTSS deels hetzelfde is als de genetische aanleg voor hart- en vaatziekten. Verder zijn er sterke aanwijzingen dat PTSS ook oorzakelijk het risico op hart- en vaatziekten verhoogt.

Alhoewel iemand de diagnose PTSS alleen kan krijgen na een traumatische gebeurtenis, is het voor een deel genetisch bepaald of iemand wel of niet PTSS ontwikkelt. Eva Lukas, promovendus bij Amsterdam UMC: ‘Onze analyse, waar miljoenen genetische varianten bij betrokken zijn, heeft een verband aangetoond tussen dit genetische risico op PTSS en het genetische risico op verschillende hart- en vaatziekten, waaronder hartfalen, hoge bloeddruk en kransslagaderaandoeningen. Dit betekent dat, als we naar al die miljoenen genetische varianten kijken, een hoger genetisch risico op het ontwikkelen van PTSS ook gepaard gaat met een hoger risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.’

Bron: www.amsterdamumc.org

Waterlinzen toegelaten voor productie en consumptie binnen EU

De Europese autoriteit voor voedselveiligheid, EFSA, heeft waterlinzen, ook wel bekend als eendenkroos, officieel goedgekeurd voor productie en consumptie als verse groente binnen de EU. De goedkeuring is het resultaat van bijna tien jaar onderzoek binnen Wageningen University & Research (WUR). Om de veiligheid, gezondheidsaspecten en duurzaamheid van waterlinzen voor consumenten aan te tonen, werd een zogenaamd Novel Food-dossier ingediend.

Om de druk op landgebruik en de impact op klimaatverandering te verminderen, moeten we over op een meer plantaardig dieet. Waterlinzen kunnen volgens onderzoeker Ingrid van der Meer – initiator en drijvende kracht achter het onderzoek – een belangrijke rol spelen bij deze eiwittransitie. ‘Waterlinzen bevatten veel vitaminen en mineralen en hebben op drooggewicht een hoog eiwitgehalte. Daarnaast hebben ze door hun exponentiële groei een zeer hoge opbrengst per hectare, waardoor de teelt relatief weinig ruimte vraagt. Zeker als je ze in gestapelde lagen teelt. En omdat ze in een gesloten omgeving op een laagje water groeien, is er ook geen landbouwgrond nodig.’

Bron: www.wur.nl

Auteur

Rick

Gepubliceerd op

15 augustus, 2026

Thema

NGW Magazine 2025

Tags

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen