Het dagelijks eten van dit fruit beschermt zowel tegen hartziekten als dementie
Fruit eten is gezond, dat weten we allemaal. Maar volgens onderzoekers is een dagelijkse portie aardbeien pas echt goed voor je hart- en hersengezondheid. Een nieuwe studie bevestigt dat.
De onderzoekers baseren zich op de resultaten van 47 klinische onderzoeken en 13 observationele studies die tussen 2000 en 2023 zijn gepubliceerd. Daaruit blijkt dat aardbeien rijk zijn aan nuttige nutriënten, zoals polyfenolen en vezels. Deze stoffen helpen het LDL-cholesterol en de triglyceriden te verlagen terwijl ze ook nog eens ontstekingen remmen. “Aardbeien zijn rijk aan fytonutriënten die goed zijn voor de gezondheid van het hart”, vertelt onderzoeker Roberte Holt. “Ons onderzoek heeft aangetoond dat het regelmatig eten van aardbeien niet alleen het cholesterolgehalte verlaagt, maar ook ontstekingen helpt te verminderen, wat een belangrijke oorzaak van hartziekten is. Dit betekent dat het toevoegen van een portie aardbeien aan je dagelijkse routine je risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk kan verlagen.”
www.scientas.nl
Onderzoekers zien dementie in het oog
Frontotemporale dementie (FTD) en andere soorten van dementie kunnen vroegtijdig worden opgespoord in het netvlies (de retina) van het oog. Dit blijkt uit onderzoek van Amsterdam UMC. De onderzoekers ontdekten dat dezelfde veranderingen die na overlijden in de hersenen van patiënten met FTD worden gevonden, ook zichtbaar zijn in het netvlies van het oog van deze patiënten.
Dankzij dit nieuwe onderzoek lijkt het mogelijk om FTD al tijdens het leven met een oogscan op te sporen. Hart de Ruijter legt uit: “Mensen kunnen hierdoor in een vroeg stadium, mogelijk al jaren voordat de eerste symptomen optreden, ontdekken of ze een vorm van dementie hebben.”
Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met de Nederlandse Hersenbank. Onderzoekers onderzochten de ogen van meer dan 100 overleden personen. Hierbij werd vooral gekeken naar de aanwezigheid van specifieke eiwitten die wijzen op neurodegeneratieve aandoeningen. De bevindingen suggereren dat de veranderingen in het netvlies overeenkomen met die in de hersenen. Dit betekent een belangrijke stap in de diagnose van FTD tijdens het leven.
www.amsterdamumc.org
Uniek onderzoek combineert gezonder eetgedrag voor sterker darmmicrobioom
De GEEF-studie (Gut health Enhancement by Eating favorable Food) onderzoekt de effecten van vezelrijke en gefermenteerde voeding op de darmmicrobiota. Er zijn aanwijzingen dat deze voedingsmiddelen een positief effect kunnen hebben op de darmbacteriën (de darmmicrobiota) en daarmee op de weerstand.
De GEEF-studie duurde 21 weken en combineerde een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek met elementen van citizen science. Deze benadering betrekt ‘burgers’, ofwel niet-wetenschappers actief bij onderzoek. Zo kregen deelnemers voorlichting over het darmmicrobioom en verzamelden zij zelf het onderzoeksmateriaal, zoals monsters van bloed en ontlasting.
De citizen science-aanpak biedt de onderzoekers een aantal voordelen. De verwachting is dat de resultaten relatief succesvol kunnen worden vertaald in haalbare voedingsadviezen. Wetenschappers hopen met deze unieke studieopzet een manier te hebben gevonden die een blijvende verbetering in het eetgedrag van de deelnemers stimuleert. De conclusies van het onderzoek volgen later dit jaar.
www.mlds.nl
Een laag risico op bijwerkingen bij rodegistrijst
Rodegistrijst komt oorspronkelijk uit China en wordt al eeuwenlang in de traditionele Chinese geneeskunde gebruikt. Rodegistrijst bevat monacoline K, dat het cholesterolgehalte verlaagt. Een te hoog gehalte zou niet altijd veilig zijn. Rodegistrijst kan bijwerkingen hebben, zoals spierpijn en leverproblemen. Nieuw onderzoek toont aan dat de kans op bijwerkingen bij rodegistrijstsupplementen erg klein is.
In het nieuwe onderzoek werd gebruik gemaakt van twee grote databases waarin bijwerkingen van supplementen staan geregistreerd. Hieruit kwam naar voren dat er weinig meldingen zijn gedaan over bijwerkingen bij gebruik van rodegistrijstsupplementen.
Daarbij zijn de meeste meldingen over bijwerkingen gedaan bij het gebruik van rodegistrijstsupplementen met een monacoline K-gehalte hoger dan 3 mg. Het risico op bijwerkingen is echter nihil voor rodegistrijstsupplementen die minder dan 3 mg monacoline K bevatten. Deze supplementen kunnen doorgaans veilig worden gebruikt, concludeert het onderzoek. Wel wordt aangeraden alleen supplementen te kiezen van betrouwbare producenten en bedrijven met een bewezen hoogkwalitatief productieproces, zodat het gehalte aan monacoline K in het product stabiel is.
www.ivg.nl

