Nieuws
Voedsel zien of ruiken? Je lever maakt zich klaar
Er loopt niet alleen water in je mond bij het zien van lekker eten. Ook je lever wordt nog vóór de eerste hap actief. Dat toonden wetenschappers van het Max Planck Instituut voor Metabool Onderzoek aan na onderzoek naar levercellen in muizen.
De wetenschappers ontdekten een mechanisme dat zich afspeelt in ons lichaam, wanneer we honger hebben en voedsel zien of ruiken. Binnen enkele minuten na het zien van voedsel, passen de mitochondriën in de levercellen zich aan om de lever voor te bereiden op het eten dat eraan komt. Deze cellen zijn nauw betrokken bij de suikerstofwisseling, het proces dat het glucosegehalte in het bloed op peil houdt.
Het inzicht kan leiden tot nieuwe behandelingen voor diabetes type 2. Door de signaleringsroute die de mitochondriën in de lever beïnvloedt, te gebruiken, kunnen wetenschappers mogelijk therapieën ontwikkelen die de insulinegevoeligheid verbeteren en de bloedsuikerspiegel reguleren.
www.scientas.nl
Meer aandacht voor effect medicatie op nutriënttekort
Ouderen, die vaak meerdere medicijnen gebruiken, hebben een verhoogd risico op tekorten van vitamines en mineralen. Symptomen door nutriënttekorten worden vaak niet als zodanig herkend, met onnodig medicijngebruik of bijwerkingen als gevolg. Dit blijkt uit de PanDeMics-studie, waarmee Wout van Orten-Luiten promoveerde aan Wageningen University & Research.
Van Orten-Luiten verzamelde data van 3.541 patiënten van de poliklinische afdeling Geriatrie van Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede.
Van Orten-Luiten hoopt dat de uitkomsten zorgen voor meer aandacht voor tekorten aan vitamines en mineralen, met name bij ouderen en polyfarmacie. Momenteel wordt hier in geneeskundige protocollen te weinig aandacht aan besteed, aldus de promovendus. Ook is er weinig aandacht voor voeding en (micro)nutriënten in de opleidingen van artsen en apothekers. Meer aandacht voor de voedingsstatus kan zorgen voor een vermindering van onnodig medicijngebruik en bijwerkingen, wat weer kan leiden tot een verbetering van de algehele gezondheid van patiënten.
www.nieuwsvoordietisten.nl
Opnieuw microplastics aangetoond in bloedsomloop van mensen
Een tweede studie door analytische chemici en immunologen van de Vrije Universiteit Amsterdam en onderzoeker Juan Garcia Vallejo van Amsterdam UMC over de aanwezigheid van micro- en nanoplastics in menselijk bloed bevestigt de eerdere bevindingen van het team. De eerste studie uit 2022 toonde aan dat plastic deeltjes uit de leefomgeving in de menselijke bloedsomloop terechtkomen. Deze studie kreeg overweldigende aandacht, waaronder veel weerstand en ongeloof, vooral vanuit de polymeerindustrie.
De nieuwe resultaten, gepubliceerd in Microplastics and Nanoplastics, bevestigen de eerdere studie over micro- en nanoplastics in menselijk bloed, namelijk dat mensen in hun dagelijks leven worden blootgesteld en dat kleine deeltjes in hun lichaam worden opgenomen, wat leidt tot detecteerbare niveaus van polymeren in hun bloedbaan. In 17 van de 68 geanalyseerde bloedmonsters vonden de wetenschappers polymeren, met een gemiddelde van 1,1 µg/ml voor de som van de polymeerconcentraties. Polyethyleen werd het meest aangetroffen en gemeten in de hoogste concentratie, namelijk 1,9 µg/ml.
www.amsterdamumc.org
Probiotica heeft een beschermend effect tegen postmenopauzaal botverlies
Uit een Thaise studie blijkt dat probiotica bescherming kunnen bieden tegen botverlies na de overgang.
In de studie werden 40 postmenopauzale vrouwen met osteopenie onderverdeeld in twee groepen, waarbij de eerste groep gedurende 12 weken een multi-species probioticum kreeg, en de tweede groep een placebo. Daarnaast kregen beide groepen calcium- en vitamine D-supplementen.
Bij de vrouwen die het placebo kregen, waren markers voor botafbraak niet anders dan bij de start van de studie. Bij de vrouwen die probiotica kregen, waren de markers juist significant verlaagd, wat duidt op een verminderde botafbraak. Het vermoeden is dat probiotica helpen bij het herstel van het darmmicrobioom, het verbeteren van de darmbarrière en verminderen van ontsteking.
Het onderzoek laat zien dat probiotica, met calcium en vitamine D, een veilige interventie is met een positief effect op het botverlies bij postmenopauzale vrouwen met osteopenie. Onderzoekers dringen aan op verder onderzoek naar de rol van probiotica als aanvullende behandeling voor osteoporose.
www.soe.nl

