Kort nieuws

Havermout tegen cholesterol, een nieuw kennisplatform over het microbioom, multivitaminen tijdens de zwangerschap en het beste moment om probiotica in te nemen.

Twee dagen havermout en je cholesterol daalt wekenlang

Havermout staat bekend als een gezond ontbijt, maar nieuw onderzoek laat zien dat het effect verder gaat dan een goede start van de dag. Twee dagen havermout eten kan het cholesterolgehalte merkbaar verlagen en dat effect houdt weken aan.

De onderzoekers van de Universiteit van Bonn bestudeerden mensen met het zogenoemde metabool syndroom. Medicijnen zijn vaak effectief, maar de onderzoekers vroegen zich af: kan voeding ook effect hebben? Het antwoord blijkt verrassend duidelijk: ja.

De deelnemers aan het onderzoek volgden twee dagen lang een streng, caloriearm dieet dat vrijwel volledig uit havermout bestond: drie maaltijden per dag, gekookt in water, met hooguit wat fruit of groenten erbij.

De onderzoekers onderzochten ook een mildere aanpak: zes weken lang dagelijks 80 gram havermout, zonder verdere dieetbeperkingen. Dat leverde slechts kleine verbeteringen op.

www.scientas.nl

Winand: nieuw kennisplatform over het microbioom

Winand is een nieuw kennisplatform dat wetenschappelijke inzichten over het microbioom toegankelijk en praktisch maakt. Het platform vertaalt actuele wetenschappelijke inzichten over het microbioom en probiotica naar begrijpelijke, onderbouwde informatie die direct toepasbaar is voor gezondheidsprofessionals. Zo kunnen steeds meer mensen ontdekken hoe het lichaam kan worden ondersteund met wat het van nature al bezit: de kracht van goede bacteriën. Bij Winand staan betrouwbaarheid en nuance centraal.

De lancering van Winand (voorheen Stichting Winclove Wetenschap) markeert de start van een brede uitrol van kennis via een nieuwe website, nieuwsbrieven, het magazine Winand en diverse online- en livekennisactiviteiten. Op de website staan – ter ondersteuning voor de dagelijkse praktijk van gezondheidsprofessionals – onder meer kennisartikelen, indicaties, wetenschappelijke brochures en patiëntfolders.

www.winandweetmeer.nl

Multivitamine tijdens de zwangerschap verkleint risico op problemen bij de geboorte

Elk jaar worden wereldwijd miljoenen baby’s te vroeg of met een te laag gewicht geboren. In 2020 ging het om ongeveer één op de vier pasgeborenen. Deze baby’s hebben vaker gezondheidsproblemen en een grotere kans om te overlijden in de eerste maanden na de geboorte. Ook later in hun leven blijven zij vaak kwetsbaarder.

Nieuw onderzoek laat zien dat het gebruik van een multivitamine tijdens de zwangerschap dit risico kan verlagen. Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van meer dan 42.000 zwangere vrouwen uit 18 studies in lage- en middeninkomenslanden.

De onderzoekers concluderen dat multivitaminen tijdens de zwangerschap kunnen zorgen voor een betere start van het leven. Bij minder vroeggeboorte en een laag geboortegewicht verkleint ook de kans op sterfte in de eerste levensmaanden. Suppletie tijdens de zwangerschap kan daardoor ook bijdragen aan een betere gezondheid op de lange termijn.

www.ivg-info.nl

Kun je probiotica beter bij een maaltijd of op nuchtere maag innemen?

Probiotica moeten de maag en dunne darm passeren om in voldoende aantallen de dikke darm te bereiken om kolonisatie mogelijk te maken. De aanwezigheid van een lage pH, spijsverteringsenzymen en galzouten kunnen een nadelige invloed hebben op de overleving van probiotische bacteriën. Hoewel er onderzoek is gedaan naar de effecten van voedselsamenstelling en timing van inname op de levensvatbaarheid van probiotica, blijft er een gebrek aan consensus over de optimale timing van probiotische consumptie ten opzichte van maaltijden. Een mogelijke belangrijke verklaring hiervoor is dat dit effect stamspecifiek is.

Recent experimenteel onderzoek met gesimuleerde spijsvertering onderzocht specifiek Lactobacillus rhamnosus GG (LGG). Dit preklinische onderzoek suggereert dat LGG het beste kan worden ingenomen tijdens of direct na een maaltijd en minder geschikt is voor inname op een lege maag. Inname met of direct na een maaltijd vergroot de kans dat voldoende levende bacteriën de dikke darm bereiken en daar hun effecten kunnen uitoefenen. Belangrijk is dat deze bevindingen niet automatisch kunnen worden geëxtrapoleerd naar andere probioticastammen.

www.ortokennis.nl

Auteur

Rick

Gepubliceerd op

15 augustus, 2026

Thema

N&S Magazine 2026

Tags

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen