Voeding voor een gezonde geest
De voedingspsychiatrie is een snelgroeiend en veelbelovend onderzoeksgebied. Het is vooral in een stroomversnelling geraakt door het inzicht dat hersenen en darmen voortdurend met elkaar communiceren. Kunnen voeding en suppletie onze psychische ziektelast verminderen?
Er wordt steeds meer onderzoek gedaan om het verband aan te tonen tussen de gezondheid van het maagdarmkanaal en neurologische aandoeningen. De hersen-darm-as kan volgens voedingspsychiaters de sleutel zijn om angst en depressie onder controle te krijgen.
Food for thought
Er is voldoende bewijs dat de voorziening in essentiële nutriënten via voeding of supplementen kan helpen bij het voorkomen of behandelen van geestelijke en lichamelijke gezondheidsproblemen. Onderzoek op dit gebied heeft bijvoorbeeld al uitgewezen dat omega-3-vetzuren (EPA en DHA) en pre- en probiotica verlichting kunnen geven bij angst, stress en depressieve symptomen.
Ook zijn veel onderzoekers geïnteresseerd in de aanpak van psychische ziektemechanismen met bijvoorbeeld gefermenteerde voedingsmiddelen. Daarnaast blijkt er in ieder geval een belangrijke rol weggelegd voor L-theanine, bèta-alanine en theacrine. Volgens onderzoekers van de Hofstra University in New York kunnen deze stoffen helpen de alertheid van de hersenen te verbeteren. Maar dit is zeker niet het enige dat we kunnen doen op het gebied van preventie en herstel.
Voedingslijst
Het World Journal of Psychiatry heeft een voedingslijst gepubliceerd naar aanleiding van systematisch literatuuronderzoek op het gebied van voeding en psyche. In deze lijst staat welke voedingsmiddelen de meeste nutriënten bevatten waarvan in de literatuur is bewezen dat zij een rol spelen in de preventie en het herstel van depressieve stoornissen. Het gaat hierbij om de volgende nutriënten: foliumzuur, ijzer, omega-3 vetzuren (EPA en DHA), magnesium, kalium, selenium, thiamine, vitamine A, vitamine B6, vitamine B12, vitamine C en zink.
De voedingsmiddelen met de hoogste scores waren zeevruchten, met name tweeschalige soorten (zoals oesters en mosselen). Van de vleessoorten scoorde orgaanvlees het hoogst en bij plantaardige producten waren dit bladgroente, sla, paprika en kruisbloemige groenten. Het is niet moeilijk om in deze voedingsmiddelen een deel van onze oerdis te herkennen zoals we deze vermoedelijk in het land-waterecosysteem hebben gegeten.
Hersenselectieve nutriënten
De mineralen ijzer, zink en selenium in bovenstaande voedingslijst zijn hersenselectieve nutriënten. Twee andere mineralen die daarbij horen, zijn koper en jodium. Hersenselectieve nutriënten zijn de nutriënten die we nodig hebben voor een optimale hersenontwikkeling.
Acceptatie van voedingsinterventies
Dr. Alex Richardson van de afdeling fysiologie, anatomie en genetica aan de Universiteit van Oxford vindt dat voedingsinterventie geen behandeling op zich is, maar wel een zeer welkome aanvulling kan zijn. Professor Felice Jacka, directeur van het “Food and Mood Centre” en oprichter en voorzitter van de “International Society for Nutritional Psychiatry Research” (ISNPR), is meer uitgesproken voorstander van het gebruik van voedingsinterventies en suppletie bij de aanpak van psychische problemen. Uit haar onderzoek blijkt dat Westers voedsel te weinig gevarieerd is. Er is behoefte aan hogere innames van nutriëntendichte plantaardige voedingsmiddelen en hoogwaardige eiwitbronnen.
Bewustwording in de maatschappij
Dankzij onderzoek zijn het belang van gezonde voeding en een actieve levensstijl steeds meer doorgedrongen tot mens en maatschappij. Het therapeutisch potentieel wordt steeds meer erkend. Geestelijke gezondheid is een gebied waar de onvervulde behoeften van de cliënt groot zijn en nog steeds toenemen. Het lijkt erop dat voedingspsychiatrie tegemoet kan komen aan een aantal van deze behoeften. Meer onderzoek, verbeterde educatie, informatie en training is nodig bij de cliënt, maar ook bij de professional.
Bronnen kunnen opgevraagd worden bij de redactie.

