De adviseur legt uit: BTW-vrijstelling 2020: de ‘nieuwe KOR’

Sinds 1 januari 2020 geldt een nieuwe kleineondernemersregeling voor de btw. Belastingadviseur Willem van der Kolk legt uit wat er voor therapeuten met btw-belaste omzet verandert.

In de vorige editie van het TCC Magazine ging ik in op de btw-vrijstelling voor medische prestaties. Wat kunt u dan nog doen indien u wél met btw-belaste prestaties verricht? Indien uw btw-belaste omzet per kalenderjaar lager uitkomt dan € 20.000 exclusief btw, is het volgende voor u van toepassing.

De omzetbelasting kende in 2019 een bijzondere regeling voor kleine ondernemers, afgekort de KOR. De oude regeling gold uitsluitend voor natuurlijke personen, die na aftrek van voorbelasting niet meer dan € 1.883 per jaar aan btw verschuldigd waren. U had dan recht op een vermindering van de te betalen btw ter grootte van de verschuldigde btw tot een maximum van € 1.345 per kalenderjaar. Deze regeling is per 1 januari 2020 komen te vervallen.

Met ingang van 1 januari 2020 geldt een nieuwe KOR in de vorm van een ‘omzet gerelateerde vrijstellingsregeling’. De vrijstelling gaat simpel uit van een omzetgrens van € 20.000 exclusief btw voor belaste prestaties en geldt voor alle kleine ondernemers, ongeacht de rechtsvorm.

Indien u voor toepassing van de nieuwe btw-vrijstelling kiest, doet u geen btw-aangifte meer en bent u vrijgesteld van alle administratieve verplichtingen met betrekking tot verrichte leveringen en diensten in Nederland in het kader van de omzetbelasting.

Indien u gebruik maakt van de vrijstellingsregeling en op een gegeven moment ‘met btw-belaste omzet’ boven de omzetgrens van € 20.000 exclusief btw uitkomt, voldoet u niet meer aan de voorwaarden en heeft u vanaf dat moment de vrijstelling niet meer. Dat betekent dat de normale btw-regels dan weer herleven en dat u vanaf die maand verplicht bent om weer een btw-aangifte te doen. Let op: indien u gemengde prestaties verricht, tellen uw vrijgestelde prestaties niet mee bij de beoordeling van de € 20.000-grens.

De keuze om de vrijstelling toe te passen geldt in beginsel voor onbepaalde tijd. U kunt de vrijstelling opzeggen nadat u deze ten minste drie jaar heeft toegepast. Na opzegging duurt het dus drie jaar voordat u in aanmerking komt voor hernieuwde toepassing van de vrijstelling. Indien u verwacht in 2020 de omzetgrens van € 20.000 exclusief btw niet op korte termijn te overschrijden en u wilt de vrijstellingsregeling wel toepassen, dan kunt u een verzoek om vrijstelling indienen middels een daartoe bestemd formulier. Of de vrijstelling dan al bij uw volgende btw-tijdvak geldt hangt af van het tijdstip waarop u dit verzoek instuurt.

Tip: Indien u overwegend met btw-belaste prestaties verricht aan particulieren én uw belaste omzet in een kalenderjaar is lager dan € 20.000 exclusief btw per jaar, dan is de vrijstelling btw voor u een uitkomst.

Er zijn bepaalde uitzonderingen, onder andere bij internationaal handelsverkeer, maar dat zal voor de meeste therapeuten waarschijnlijk niet gelden. Let goed op dat, bij grotere investeringen waarop u in het verleden btw hebt teruggevraagd, deze btw niet wordt herzien. Vraag het dus aan uw belastingadviseur.

Willem van der Kolk is adviseur bij Van der Kolk Belastingadviseurs. www.vdkb.nl

BTW-vrijstelling aanvragen

Voor therapeuten en zorgverleners met beperkte btw-belaste omzet kan de BTW-vrijstelling via de nieuwe KOR een aanzienlijke administratieve verlichting betekenen. Bij Curova houden we onze leden op de hoogte van fiscale ontwikkelingen die relevant zijn voor hun praktijk. Meer officiële informatie over de BTW-vrijstelling is te vinden bij de Belastingdienst.

Auteur

Redactie TCC Magazine

Gepubliceerd op

20 augustus, 2026

Thema

TCC Magazine 2020

Tags

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen