Bevat onze voeding minder voedingsstoffen dan vroeger?

Onderzoek naar dalende mineraalgehaltes in groente en fruit: welke rol spelen bodemkwaliteit, nieuwe plantenrassen, meetmethodes en klimaatverandering?

Bevat onze voeding minder voedingsstoffen dan vroeger?

‘Onze voeding bevat minder vitamines en mineralen dan vroeger.’ Veel mensen zijn ervan overtuigd dat deze stelling juist is en dat onze hedendaagse voeding minder voedzaam is dan voorheen. Maar klopt dit?

Feit of fabel?

Feit is dat mensen in de loop van de tijd steeds minder vitamines en mineralen binnenkrijgen met hun voeding. Dit kan zowel te maken hebben met de hoeveelheid vitamines en mineralen in de gewassen, die in sommige gevallen is gedaald, als met ons veranderde voedingspatroon. De hoeveelheid vitamines en mineralen in de gewassen wordt mede beïnvloed door de kwaliteit van de bodem.

Daling in voedingswaarde: Nederland

In Nederland wordt de voedingswaarde van veel geconsumeerde producten bijgehouden in de NEVO. In dit systeem kun je zelf de voedingswaarde van een product opzoeken: welke vitamines en/of mineralen in welke hoeveelheid voorkomen in bijvoorbeeld broccoli, appels of brood. Bij vergelijking door het Louis Bolk Instituut van de NEVO-tabel uit 2016 met gegevens uit 1980 blijkt dat in 24 tot 51% van de producten het gehalte van verschillende mineralen is afgenomen, terwijl er maar weinig producten zijn waarin deze gehaltes zijn toegenomen.

Andere landen

Ook in andere landen worden deze gegevens bijgehouden. In een Amerikaans en een Engels onderzoek zijn de mineraalgehaltes van verschillende gewassen door de jaren heen met elkaar vergeleken. In beide studies was er een daling te zien in mineraalgehaltes. Een onderzoek in Denemarken gaf een ander beeld: daar zag men geen verschillen in het mineralengehalte in groenten. Door de jaren heen is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de voedingswaarde van groente en fruit, op verschillende manieren en met verschillende meetmethodes, waardoor de resultaten onderling soms moeilijk te vergelijken zijn. Voor sommige voedingsstoffen zien we een duidelijke daling, waar het voor andere stoffen lastig te zeggen is.

Het Engelse onderzoek uit 2022 laat zien dat er tussen 1940 en 2019 een afname van natrium, calcium, magnesium en koper heeft plaatsgevonden in diverse gewassen. Sinds 2010 is er ook een afname in ijzer gevonden, maar ook een kleine toename in het magnesiumgehalte. Ook in de VS zijn mineralengehaltes afgenomen, zoals calcium (-30%), ijzer (-32%) en magnesium (-21%).

Verklaringen voor de mogelijke daling

Onderzoekers in Wageningen schreven een rapport over de achteruitgang van voedingsstoffen in ons eten. Ook in het Louis Bolk-rapport worden mogelijke verklaringen besproken. Een Amerikaans onderzoek heeft gekeken of het betrouwbaar is om de uitkomsten van onderzoeken naar de mineraalgehaltes in groente in het verleden te vergelijken met uitkomsten van hedendaagse onderzoeken.

Kwaliteit van de bodem

De kwaliteit van de bodem is met name belangrijk voor het mineraalgehalte van een gewas, dat zijn mineralen haalt uit de bodem waarop het groeit. In de Nederlandse landbouwgrond is een afname te zien in mineralengehaltes, onder andere in zink, calcium en fosfor. Of deze daling een daling in de voedingswaarde van groente en fruit veroorzaakt, is niet met zekerheid te zeggen, omdat de invloed van de veranderende bodem op de kwaliteit van ons voedsel de afgelopen jaren niet goed is onderzocht. In het Amerikaanse onderzoek wordt daarentegen juist geconcludeerd dat bodemmonsters geen afname in mineraalgehalte laten zien. Er is dus nog geen duidelijke conclusie te trekken.

Meetmethodes

Een vergelijking van de meetmethodes van nu en vroeger is lastig. Om het gehalte aan een bepaalde voedingsstof in een product te meten, moet er eerst een monster worden genomen. Hoe er vroeger precies een monster werd genomen, weet men niet, omdat die methodes niet duidelijk zijn opgeschreven. Ook de gebruikte methodes om het gehalte aan vitamines en mineralen te meten zijn door de jaren heen veranderd, maar of dit van invloed is op de gemeten gehaltes, is onduidelijk.

Gebruik van nieuwe plantenrassen

Sinds de jaren 60 van de vorige eeuw zijn er ontzettend veel nieuwe plantenrassen gekweekt, met een veel grotere opbrengst, grotere vruchten en een sneller groeitempo. Deze nieuwe soorten bevatten vaak in verhouding minder mineralen, voornamelijk doordat ze een hoger vocht- en koolhydraatgehalte hebben terwijl de hoeveelheid mineralen niet in verhouding is meegestegen — een verdunningseffect. Niet alleen worden er nieuwe rassen gebruikt, ook de bewaarcondities, het transport en de teelt (nu veel in kassen) zijn door de jaren heen sterk veranderd. Allemaal factoren die mogelijk van negatieve invloed zijn op de voedingswaarde.

Klimaatverandering

Een Koreaans onderzoek laat zien dat klimaatverandering ook invloed heeft op het mineraalgehalte in sommige plantensoorten. Door de hogere CO2-concentratie in de lucht maken sommige plantensoorten meer koolhydraten aan, wat leidt tot hetzelfde verdunningseffect als hierboven beschreven. Het Engelse onderzoek geeft ook aan dat klimaatverandering, en dan met name een stijging van de CO2-concentratie, invloed heeft op het mineraalgehalte van gewassen.

Conclusie

Concluderend kan je stellen dat er aanwijzingen zijn dat er minder mineralen in sommige groente zitten vergeleken met vroeger, al zijn er nog niet voldoende wetenschappelijke gegevens om dit met zekerheid te zeggen. De onderzoekers uit Wageningen vinden bijvoorbeeld dat de stelling dat de voedingswaarde in ons eten daalt, niet met zekerheid gesteld kan worden. De mogelijke daling van het mineraalgehalte in groente heeft diverse oorzaken, zoals bodemkwaliteit, nieuwe plantenrassen en klimaatverandering, en het is nog niet te zeggen welke oorzaak het meeste bijdraagt. Het is daarnaast nog onduidelijk of de mogelijke afname in mineraalgehalte in groente gevolgen heeft voor de gezondheid. Volgens het Engelse onderzoek is het mogelijk een probleem voor een kleine groep mensen die een grotere behoefte aan mineralen hebben of een dieet met weinig groente eten. Een ander Engels onderzoek concludeert dat de hoeveelheid mineralen in groente maar een kleine bijdrage levert aan het totale dieet en dat de gezondheidsgevolgen waarschijnlijk beperkt zijn.

Bron: www.npninfo.nl/nieuws-en-persberichten/nieuwsbericht/bevat-onze-voeding-minder-voedingsstoffen-dan-vroeger/

Auteur

Rick

Gepubliceerd op

15 augustus, 2026

Thema

NWP Magazine 2023

Tags

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen