Aspirine verkleint de kans op diabetes bij ouderen
Een aspirientje neem je normaal gesproken alleen als je hoofdpijn hebt of een ander kwaaltje, maar 65-plussers zouden het misschien beter elke dag kunnen slikken. Het lijkt namelijk de kans op diabetes type 2 aanzienlijk te verkleinen. Al zijn er ook mogelijk vervelende bijwerkingen.
Australische wetenschappers lieten 65-plussers vijf jaar lang dagelijks een lage dosis van 100 milligram aspirine of een placebo slikken. De deelnemers én de onderzoekers wisten niet wie wat kreeg. Wat bleek: de groep die de aspirine nam, had 15 procent minder kans op diabetes type 2. Professor Sophia Zoungas van de Monash University in Melbourne legt uit dat de ontstekingsremmende werking van medicijnen zoals aspirine, die je zonder recept bij de drogist kunt kopen, waarschijnlijk ten grondslag ligt aan het effect. ‘De resultaten vragen om vervolgonderzoek waarbij we meer over de positieve effecten, maar ook de negatieve bijwerkingen te weten kunnen komen’, aldus Zoungas. Het precieze effect van aspirine op het ontstaan van diabetes type 2 bij ouderen blijft dus nog onduidelijk.
(bron: www.scientias.nl)
Wilde soorten: belangrijk voor voedselzekerheid
De genetische diversiteit van veel van de gewassen die we als voedsel verbouwen, is laag. Daardoor zijn ze extra kwetsbaar voor klimaatverandering en ziekten. Wilde verwanten van deze gewassen kunnen helpen bij het inkruisen van nieuwe eigenschappen. Het Centrum voor Genetische Bronnen Nederland (CGN) zet zich in voor het behoud van de wilde verwanten door in heel Nederland zaden te verzamelen en op te slaan in de genenbank. Het voortbestaan van wilde soorten van voedselgewassen in hun natuurlijke leefomgeving is helaas onzeker. In Nederland komen meer dan 200 wilde verwanten voor, waarvan er circa 50 op de Rode Lijst staan. Met het Levend Archief, natuurorganisaties en vrijwilligers verzamelen experts van het CGN zaden van deze plantensoorten, zodat ze voor de toekomst behouden blijven.
(bron: www.wur.nl)
Zeker 6 op de 10 volwassenen gebruikt ‘voor de zekerheid’ een multivitamine
Uit de Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 van het RIVM is gebleken dat 57% van de volwassenen één of meerdere voedingssupplementen gebruikt. Maar wat zijn nu de belangrijkste redenen voor het gebruik van voedingssupplementen? Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft dit uitgevraagd tijdens zijn jaarlijkse enquête ‘Belevingen’, die was gewijd aan het onderwerp ‘(on)gezonde leefstijl’. Uit de resultaten blijkt dat supplementen meestal ‘voor de zekerheid’ worden gebruikt. De meest gegeven reden voor gebruik blijkt ‘voor de zekerheid’ te zijn. Als verder wordt ingezoomd op de supplementen die om deze reden worden gebruikt, komt de volgende top 3 naar voren: multivitamine (61%), vitamine C (55%) en vitamine B-complex (43%).
(bron: www.npninfo.nl)
Stoppen met roken in Stoptober? Vergeet je vitamine C niet!
Roken en gezondheid gaan niet goed samen. Waarom niet? Roken verzwakt je weerstand. In sigaretten zitten nicotine en andere gifstoffen die je lichaam binnendringen. Door deze stoffen ontstaat er oxidatieve stress in je lichaam, een proces waarbij vrije radicalen ontstaan die je cellen en weefsels aantasten. Dit leidt vervolgens tot gezondheidsklachten. De problemen door roken ontstaan vooral door de oxidatieve schade die de gifstoffen veroorzaken. Hoe kan je ervoor zorgen dat de oxidatieve schade beperkt blijft? Met behulp van antioxidanten. Vitamine C is zo’n antioxidant: het levert een bijdrage aan het wegvangen van vrije radicalen in lichaamscellen en beschermt zo cellen tegen oxidatieve schade. Dat komt goed van pas als je wilt stoppen met roken.
(bron: www.bonusan.nl)

