De meeste mensen weten dat omega 3-vetzuren uit vette vis goed zijn voor het hart en het cholesterol. Daarnaast worden foliumzuur en antioxidanten, zoals bètacaroteen, vitamine C, vitamine E en selenium, ook in verband gebracht met een gunstig effect voor hart en bloedvaten. In een uitgebreide overzichtsstudie hebben onderzoekers van de China Agricultural University een lijst opgesteld van micronutriënten die het risico op hart- en vaatziekten kunnen verminderen.
De onderzoekers hebben voor 27 verschillende micronutriënten onderzocht of deze het risico op hart- en vaatziekten en het optreden van cardiometabole gebeurtenissen kunnen terugdringen.
Uit dit onderzoek komen 16 micronutriënten naar voren die het risico op hart- en vaatziekten kunnen verminderen. Voor omega 3-vetzuren, foliumzuur en co-enzym Q10 werd significant bewijs gevonden. Aanvullend hierop werd er voor de volgende 13 micronutriënten minder sterk bewijs gevonden in relatie tot een verlaagd risico op hart- en vaatziekten: omega 6-vetzuren, arginine, citrulline, vitamine D, magnesium, zink, alfaliponzuur, melatonine, catechine, curcumine, flavanol, genisteïne en quercetine.
Bron: www.npninfo.nl

