Relatie gevonden tussen aantal maaltijden per dag en gewichtsverandering

Amerikaans onderzoek van Johns Hopkins University toont aan dat het aantal maaltijden per dag meer invloed heeft op gewicht dan vastenperiodes.

Het aantal maaltijden per dag heeft meer invloed op het gewicht op de lange termijn dan de lengte van de nachtelijke vastenperiode. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek. Volgens de onderzoekers kunnen mensen die willen afvallen, beter focussen op het beperken van het aantal maaltijden per dag. In het onderzoek werd geen relatie gevonden tussen een langere nachtelijke vastenperiode en het gewicht.

Wetenschappers aan de Johns Hopkins University School of Medicine in Baltimore onderzochten of het eetritme invloed heeft op gewichtsverandering. Het onderzoek is uitgevoerd bij 547 patiënten, die minimaal 24 uur in een mobiele app hun eet- en slaapritme bijhielden. Deze informatie werd door de onderzoekers gecombineerd met gegevens over gewichtsverloop uit het elektronisch patiëntendossier in de periode van 10 maanden na de meting tot gemiddeld 6 jaar ervoor.

Auteur

Rick

Gepubliceerd op

16 augustus, 2026

Thema

N&S Magazine 2023

Tags

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen