Kort nieuws
Frisdrank (met en zonder suiker) gelinkt aan fors grotere kans op leververvetting
Of je nu kiest voor cola, cola light of suikervrije ijsthee, je doet je lever er geen plezier mee. Een grote internationale studie laat zien dat zowel suikerhoudende frisdranken als lightvarianten gelinkt zijn aan een flink verhoogd risico op leververvetting.
“Suikerhoudende dranken liggen al langer onder vuur, maar hun caloriearme alternatieven worden vaak als de gezondere keuze gezien”, zegt hoofdonderzoeker Lihe Liu van de Chinese Soochow University die haar resultaten deze week presenteert tijdens de United European Gastroenterology Week in Berlijn. “Onze studie laat zien dat kunstmatig gezoete dranken juist gekoppeld zijn aan een hogere kans op leververvetting, zelfs bij lage inname. Dat zet de perceptie van deze drankjes volledig op zijn kop.”
Hoewel de onderzoekers benadrukken dat verder onderzoek nodig is, is hun boodschap duidelijk: wie zijn lever gezond wil houden, kan het beste minder frisdrank drinken, of dat nu met suiker of met zoetstof is.
Bron: www.scientias.nl
Bifidobacteriën kunnen cognitieve achteruitgang mogelijk vertragen
Uit een recente studie naar het effect van Bifidobacteriën op cognitieve functies, blijkt dat deze probiotische bacteriën een positief effect kunnen hebben op motorische symptomen en neuro-psychiatrische klachten én neuronale schade kunnen remmen.
Het gunstige effect van Bifidobacteriën verloopt via modulatie van de darm-hersen-as: versterking van de intestinale barrière, vermindering van systemische en lokale ontstekingsreacties, stimulatie van regulatoire T-cellen en productie van korteketenvetzuren (acetaat, butyraat) die neuroprotectieve eigenschappen hebben. Deze metabole stoffen kunnen signalen overbrengen naar het brein en bijdragen aan synaptische plasticiteit en het verminderen van oxidatieve stress.
Dit onderzoek laat zien dat het inzetten van Bifidobacteriën als ondersteuning zinvol kan zijn bij mensen met cognitieve achteruitgang. De beste resultaten zijn te verwachten bij mensen met milde cognitieve problemen en minder bij cognitief gezonde personen. Hoewel veelbelovend, is vervolgonderzoek bij mensen nodig om dosering, optimale duur en langetermijneffecten vast te stellen.
Bron: www.soe.nl
Saffraan als natuurlijk alternatief voor ADHD-behandeling bij kinderen
ADHD is een van de meest voorkomende neurobiologische ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en adolescenten. De behandeling bestaat vaak uit psychostimulantia zoals methylfenidaat, maar deze therapieën kunnen gepaard gaan met bijwerkingen. Daarom is er een groeiende belangstelling voor natuurlijke alternatieven. Steeds meer onderzoek wijst uit dat saffraan een beschermende werking heeft op het centrale zenuwstelsel. Een recente klinische studie vergeleek de effectiviteit van saffraanextract met de standaardtherapie (methylfenidaat) bij kinderen met ADHD.
De resultaten van de studie toonden aan dat saffraan een vergelijkbaar effect had als methylfenidaat in het verminderen van algemene ADHD-symptomen. Geen van beide behandelingen veroorzaakte significante bijwerkingen. Opvallend was dat saffraan met name effectief bleek in het verminderen van hyperactiviteit, terwijl methylfenidaat een sterker effect had op aandachtsproblemen. Beide behandelingen leidden bovendien tot een toename van het aantal slaapuren. Hoewel de onderzoeksopzet beperkingen kent, bieden de resultaten aanknopingspunten voor verder onderzoek naar saffraan als een mogelijk veilig en effectief alternatief bij de behandeling van ADHD.
Bron: www.orthokennis.nl
Hogere inname van omega 3 kan risico op botontkalking verlagen
Omega 3-vetzuren staan bekend om hun positieve invloed op hart en bloeddruk. Nieuw onderzoek laat zien dat ze misschien ook helpen om het risico op osteoporose, oftewel botontkalking, te verlagen.
Osteoporose komt veel voor bij oudere mensen. Het maakt botten zwakker en vergroot de kans op breuken, vooral in de heup, wervelkolom en pols. Meestal ligt de nadruk bij het voorkomen van osteoporose op voldoende calcium en vitamine D. Steeds meer onderzoeken wijzen erop dat ook andere voedingsstoffen, zoals omega 3, een rol kunnen spelen bij het gezond houden van de botten.
Volgens de onderzoekers kan het gunstige effect van omega 3 verschillende oorzaken hebben. Omega 3 werkt ontstekingsremmend en kan daarnaast helpen om calcium beter op te nemen, waardoor meer calcium beschikbaar komt voor de botten. Ook zijn er aanwijzingen dat omega 3 de cellen die nieuw bot vormen, actiever kan maken.
Bron: www.ivg-info.nl

