Wandelen maakt positief en gelukkig
Dat blijkt uit de Nationale Wandelmonitor 2021 die Stichting Wandelnet op 2 december 2021 presenteerde. Deze ‘monitor’ bevat de resultaten van onderzoek dat de stichting elke vijf jaar uitvoert. Wandelen wordt ook steeds populairder. De coronapandemie en bijbehorende maatregelen hebben daar in belangrijke mate aan bijgedragen. Van de Nederlanders die meer zijn gaan wandelen, is maar liefst 83% van plan om ook na de pandemie te blijven wandelen. Dat is goed nieuws, want wandelen heeft niet alleen positieve effecten op de lichamelijke en geestelijke gezondheid, maar draagt ook bij aan een duurzame(re) samenleving en de economie.
Voordelen zijn onder andere: vermindert risico op hart- en vaatziekten – voorkomt overgewicht – vermindert stress – verhoogt de energie – verbetert de stemming – vermindert angsten – verbetert de longfunctie – zorgt voor vitamine-D-opname via de huid – bevordert lekker slapen – versterkt botten en spieren – versterkt het immuunsysteem.
(bron: www.wandelnet.nl/wandelmonitor-2021)
Hoe voeding kan genezen
Farmacologen van de Universiteit Utrecht zijn tot de conclusie gekomen dat voeding net zo goed kan werken als geneesmiddelen. Ze voerden ruim tweehonderd onderzoeken naar voedingsstoffen uit om te zien hoe deze inwerken op lichaamscellen. ‘We weten natuurlijk al heel lang dat ons voedingspatroon samenhangt met onze gezondheid’, zegt onderzoeksleider Saskia Braber, verbonden aan het departement Farmaceutische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. ‘Maar deze kennis omvat het gehele voedingspatroon, met daarin allerlei soorten voeding. Wij zien nu dat sommige voedingsstoffen heel gericht kunnen hechten aan specifieke receptoren van specifieke cellen, net zoals geneesmiddelen. Dat voedingsstoffen zo gericht de processen in cellen een positieve kant kunnen opduwen, is heel verrassend.’
(bron: www.uu.nl/nieuws/medicinale-kracht-van-voeding-lijkt-op-werking-van-geneesmiddelen)
Flavanolen helpen bloeddruk te verlagen
Een voedingspatroon dat veel flavanolen bevat, verlaagt de bloeddruk. Dat is de uitkomst van een studie gepubliceerd in Scientific Reports, een wetenschappelijk open-access* tijdschrift. Aan het onderzoek deden meer dan 25.000 deelnemers mee uit verschillende Europese landen. Degenen die de hoogste hoeveelheden flavanolen uit appels, bessen en andere plantaardige voedingsmiddelen consumeerden, verlaagden hun bloeddruk meer dan die met de laagste inname. De resultaten waren vergelijkbaar met therapeutische voedingsinterventies zoals mediterrane diëten of verminderde zoutinname.
(bron: Physicians Committee for Responsible Medicine www.pcrm.org/news/health-nutrition/flavanols-found-fruit-help-lower-blood-pressure)
* Open access betekent onbeperkt delen en hergebruiken van publicaties, zoals tijdschriftartikelen, proefschriften, boeken en onderzoeksdata
Twitterend je humeur verbeteren
Wie zich slecht voelt en daarover een berichtje op de social media plaatst, voelt zich daarna beter. Onderzoekers van Indiana University en Wageningen University & Research analyseerden de gemoedstoestand van bijna 75.000 mensen, gereflecteerd in hun Twitterberichten. Conclusie: een negatieve emotie bouwt zich langzaam op totdat die is geuit en verdwijnt vervolgens vrij snel. Het onderzoek benadrukt de kracht van zogenoemd ‘affect labeling’, oftewel je emotie benoemen. Dat verlaagt de impact ervan. Het onderzoeksteam bracht voor elke minuut in de tijdslijn de gemiddelde gemoedstoestand van alle twitteraars in kaart van twee uur voor tot twee uur na de uiting. Zij zagen dat een emotie gemiddeld zo’n anderhalf uur duurt.
(bron: Wageningen University & Research www.wur.nl)
Kaneelextract goed bij metabool syndroom
Een Amerikaanse pilotstudie heeft laten zien dat suppletie met kaneelextract een positief effect heeft op de bloedglucosespiegel, bloeddruk en overgewicht bij metabool syndroom. Aan de studie namen 22 mannen en vrouwen deel met een gemiddelde leeftijd van 46 jaar en een gemiddeld BMI van 33,2. Bij alle deelnemers was er sprake van prediabetes en metabool syndroom. Voorafgaand aan de studie en na afloop werden de nuchtere bloedglucosespiegel, systolische bloeddruk en vetvrije massa gemeten. In de groep die gedurende twaalf weken tweemaal daags 250 mg kaneelextract had gebruikt, was de nuchtere bloedglucosespiegel met 8,4% significant gedaald ten opzichte van de placebogroep en de systolische bloeddruk met 4 mmHg. De vetvrije massa bleek met 1,1% significant toegenomen. Hoewel het om een pilotstudie gaat, wijst dit erop dat wateroplosbaar kaneelextract succesvol therapeutisch ingezet zou kunnen worden bij metabool syndroom.
(bron: Orthokennis www.orthokennis.nl)
Virusinfecties en supplementgebruik
Helaas ziet de Nederlandse Gezondheidsraad er het nut niet van in om vitamine D te adviseren bij corona en acute luchtweginfecties. Een besluit dat de raad nam na een studie waarin werd gekeken of je met vitamine D deze ziekten kon voorkomen. De onderzoekers keken echter niet naar het effect van voedingssupplementen op de duur en de ernst van de infectie. Kenniscentrum Natura Foundation zegt hierover: ‘Er lijkt een associatie te bestaan tussen lage micronutriëntwaarden en een ernstiger verloop van de COVID-19-infectie [1]. Zo lijkt een zink- en seleniumtekort een negatieve impact te hebben op de ernst en duur van de infectie. Het nadeel van deze studies is dat de micronutriëntwaarden pas gemeten worden na de virale infectie. De cruciale vraag is of de lage micronutriëntwaarden veroorzaakt worden door de virale infectie of dat patiënt al lage waarden had voor de infectie. Er bestaat mogelijk een verband tussen te lage waarden van verschillende micronutriënten en een verhoogde kans op een ernstiger COVID-19-verloop. Bovendien ondersteunen verschillende micronutriënten als vitamine C, vitamine D, zink en selenium de werking van het immuunsysteem. Met de juiste micronutriënten kan de ernst en duur van een virale infectie beïnvloed worden [2]. Het is daarom aan te raden om voldoende micronutriëntrijke voeding te eten en waar nodig de voeding aan te vullen met voedingssupplementen.’
[1] www.naturafoundation.nl/kenniscentrum/artikelen/20932/nieuw-onderzoek-over-zink-en-selenium-bij-covid-19
[2] www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7415215
