Groter risico op dementie met ultrabewerkte voeding
Dat flink bewerkte voeding uit de voedingsindustrie slecht is voor de gezondheid, was al langer bekend. Het verhoogt het risico op onder andere depressie en hart- en vaatziekten. Onderzoek onder ruim 70.000 Britten heeft nu ook een verband met dementie aangetoond. De deelnemers waren 55 jaar en ouder en hadden geen dementie toen het onderzoek startte. Ze werden 10 jaar gevolgd. Na correctie voor leeftijd, geslacht, familiegeschiedenis van dementie en hartaandoeningen en andere factoren ontdekten onderzoekers dat voor elke 10% toename van de dagelijkse inname van ultrabewerkt voedsel, mensen een 25% hoger risico op dementie hadden.
(bronnen: www.aan.com en www.nieuwsvoordietisten.nl)
Tuinieren kan herstel na kanker bevorderen
Meer bewegen, genoeg groenten en fruit eten en de kans om ervaringen uit te wisselen met lotgenoten heeft goede invloed op de gezondheid van (ex-)kankerpatiënten en bevordert hun kwaliteit van leven. Dat blijkt uit een vooronderzoek van Wageningen University & Research. Zij startten in 2016 het project Helende Tuinen op het Parkhuys Almere, waar deze groep onder begeleiding een seizoen lang kon tuinieren. ‘Deelnemers waren actiever en voelden zich energieker dan voorheen’, zegt professor Ellen Kampman. ‘En ze waardeerden het contact met lotgenoten.’
(bron: www.wur.nl)
Astaxanthine verbetert immuunsysteem van duursporters
Bij veelvuldige en langdurige fysieke inspanning ontstaat er lichamelijke stress, die net als psychische stress het immuunsysteem kan onderdrukken. Onderzoek op 32 gezonde recreatieve hardlopers wees uit dat suppletie met het antioxidant astaxanthine klachten vermindert en het welbevinden significant doet toenemen. De helft van de groep kreeg gedurende drie weken voor en een week na een hele of halve marathon dagelijks een supplement met 8 mg astaxanthine, de andere helft een placebo. De verschillen tussen beide groepen waren aanzienlijk.
(bron: www.orthokennis.nl)
Gezonde leefstijl kan chronische darmontstekingen voorkomen
Wie zich heel strikt houdt aan gezonde eet- en leefregels, loopt aanzienlijk minder risico op chronische darmontstekingen als colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. Een onderzoeksteam analyseerde de gezondheidsdata van drie langlopende studies van meer dan 270.000 zorgmedewerkers en kwam uit op een percentage van 43 tot 61% vermijdbare gevallen voor de ziekte van Crohn en 42% voor colitis ulcerosa. De onderzoekers maken wel een voorbehoud: het is een observationele studie, dus een causaal verband kan niet worden vastgesteld.
(bron: www.scientias.nl)
Overheid moet besluiten over zomer- en wintertijd
De Hersenstichting roept de overheid op snel een standpunt te bepalen over het afschaffen van de zomer- en wintertijd. Veel mensen ervaren namelijk gezondheidsklachten nadat de klok is verzet. In 2019 bracht het RIVM een rapport uit waarin werd geconcludeerd dat een standaardwintertijd het meest wenselijk zou zijn omdat die het beste aansluit op ons waak- en slaapritme. Een permanente wintertijd is volgens de Hersenstichting van belang voor gezonde hersenen, een gezond hart, gezonde bloedvaten en een goed afweersysteem.
(Bronnen: www.hersenstichting.nl en www.rivm.nl)

