Stichting RBCG neemt voortouw in btw-procedure

Per 1 januari 2013 zijn verreweg de meeste NFG-therapeuten belastingplichtig voor de btw. De stichting RBCG start een collectieve procedure om de nieuwe regels te toetsen aan de Europese wetgeving.

Door: Maartje Albert

Het is waarschijnlijk aan niemand ongemerkt voorbijgegaan, de btw-verplichting voor medische diensten, die op 1 januari 2013 is ingegaan. Per die datum zijn verreweg de meeste NFG-therapeuten belastingplichtig voor de btw. Dit houdt in dat er bovenop de kosten van de dienst 21% btw moet worden geheven.

Het is niet voor het eerst dat de overheid de btw-vrijstelling voor medische diensten aankaart. Dit gebeurde al eerder in het Belastingplan 2008 en nogmaals in het Belastingplan 2009. Dat voorstel was gebaseerd op een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. De btw-vrijstelling moest beperkt blijven tot ‘gezondheidskundige verzorging die voldoende kwaliteitsniveau heeft, gelet op de beroepsopleiding van de zorgverlener’. De beperking van de btw-vrijstelling heeft het toen niet gehaald, maar is wel aangepast. Per 1 juli 2009 is de vrijstelling van toepassing verklaard op de medische dienstverlening door BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren én door zorgverleners die ingeschreven staan in een tweede beroepsregister, dat opgesteld zou worden door de minister van VWS. Dit betekende dat veel NFG-therapeuten na een bezwaarprocedure met succes btw-vrijstelling hebben gekregen voor (para)medische diensten.

De btw-vrijstelling
De nieuwe wet is nog veel restrictiever. Het beoogde VWS-register, waar bepaalde beroepen specifiek in zouden worden opgenomen, is geheel van de baan.
De wetgever wil een ‘herijking’ van de btw-vrijstelling voor gezondheidskundige diensten, zodat deze zorg voldoet aan het in Nederland beoogde kwaliteitsniveau. Dit betekent dat de btw-vrijstelling alsnog gekoppeld wordt aan de wet BIG. De drie belangrijkste punten zijn: gezondheidskundige diensten moeten verricht worden door een beroepsbeoefenaar in de zin van de wet BIG (Beroepen Individuele Gezondheidszorg); de verrichte dienst behoort tot het deskundigheidsgebied van die beroepsbeoefenaar ingevolge de wet BIG; bovendien dient de beroepsbeoefenaar een op deze werkzaamheden gerichte opleiding te hebben voltooid.

Wat betekent dit in de praktijk?
Door de nieuwe wet zijn beroepsbeoefenaren, die niet in het BIG geregistreerd staan of wel geregistreerd staan, maar medische handelingen verrichten waarvoor zij niet de vereiste opleiding hebben genoten, met ingang van 1 januari 2013 geheel (of gedeeltelijk) btw-plichtig. De omzet wordt belast met 21% btw. Deze beroepsbeoefenaren zullen zelf moeten zorgen dat zij tijdig over een btw-nummer beschikken. Als de btw per kwartaal wordt aangeslagen, zal de eerste btw-aangifte voor het einde van april 2013 ingediend moeten worden. Het niet tijdig doen van de aangifte, of het te laat of niet volledig betalen van de btw leidt tot hoge boetes.

Waarom een btw-procedure?
De nieuwe btw-verplichting is inmiddels van kracht. Echter, de nieuwe regels dienen ook de toets van het Europese Hof van Justitie te doorstaan. Als de Nederlandse wetgeving niet blijkt te voldoen aan de Europese richtlijn, zou deze achteraf aangepast moeten worden.
Om een dergelijke toetsing van de grond te krijgen is een procedure nodig. Zulke procedures kosten veel geld. Het is dan ook niet te verwachten dat een individuele beroepsbeoefenaar een dergelijke procedure zal opstarten.
Daarom is de NFG gaan nadenken over mogelijke oplossingen. Hieruit is de stichting RBCG voortgekomen, die een gezamenlijk procedure zal opstarten. Deze zal ‘ruim’ gevoerd worden, zodat vele therapeuten zich achter deze procedure kunnen scharen. De stichting stelt zich ten dienste van het werkveld en de complementaire gezondheidszorg als geheel. Dus alle therapeuten in het psychosociale werkveld kunnen mee met de procedure, ook niet NFG-leden.
Maar de procedure heeft niet alleen een financiële kant. De stichting wil met de procedure ook duidelijk maken dat de kwaliteit van de complementaire zorg in Nederland onafhankelijk is van het BIG-register. Koppeling van de kwaliteit aan het register doet onrecht aan de complementaire zorg.
De procedure zal naar alle waarschijnlijkheid enige jaren kunnen duren. Maar als blijkt dat de nieuwe regels in strijd zijn met de Europese richtlijn, krijgt u de reeds betaalde btw terug. Hier zult u eenmalig bezwaar voor moeten indienen. U krijgt, na aanmelding, van de stichting een voorbeeldbrief.

Hoe doet u mee aan de procedure en welke voordelen heeft het?
Bent u vanaf dit jaar (gedeeltelijk) btw-plichtig omdat u niet in het BIG-register vermeld staat of omdat u medische handelingen verricht waarvoor u volgens de eisen van het BIG-register niet de vereiste opleiding hebt genoten? Meldt u dan aan voor 31 maart! U betaalt dan eenmalig 100 euro, te vermeerderen met 21% btw, om mee te doen aan de procedure. Van uw eenmalige bijdrage wordt de btw-procedure gevoerd, verschuldigde griffierechten en bijkomende juridische kosten betaald. De procedure zal van start gaan als er honderd therapeuten meedoen. Mocht dit niet het geval zijn, dan krijgt u uw geld terug.
Na aanmelding krijgt u een inlogcode waarmee u toegang heeft tot alle informatie op de website van de stichting. Hier vindt u onder andere de voorbeeldbrief voor uw bezwaar tegen de btw-verplichting. Tevens heeft u via de stichting de mogelijkheid advies te vragen aan deskundige fiscaal juristen.
De btw-aangifte van één therapeut zal worden gekozen om de procedure te voeren. Door deze handelwijze zal de toekomstige uitspraak van die ene procedure maatgevend zijn voor iedere deelnemer aan het (collectieve) bezwaar.

Waarom aanmelden voor 31 maart?
De meeste mensen dienen hun btw-aangifte in per kwartaal (maandelijks of jaarlijks is ook mogelijk). Om uw rechten vrij te stellen vanaf 1 januari 2013, is het van belang dat u voor het einde van het eerste kwartaal bezwaar maakt. Op deze manier zult u bij een positieve uitkomst van de procedure de btw terugkrijgen vanaf 1 januari 2013. Dient u uw bezwaar later in, dan geldt eventuele teruggave vanaf een volgend kwartaal of volgende periode.

Samengevat
De stichting RBCG start een procedure tegen de invoering van de btw-verplichting voor medische diensten. De stichting wil dat de nieuwe regels worden getoetst aan de Europese wetgeving.
Als u mee wilt doen, kunt u zich aanmelden via onze website. U betaalt eenmalig 100 euro, te vermeerderen met 21% btw. Dit bedrag wordt gebruikt om de feitelijke procedure te voeren en de verschuldigde griffierechten en bijkomende juridische kosten te betalen. Tevens krijgt u toegang tot alle informatie, krijgt u een voorbeeldbrief om bezwaar in te dienen en heeft u de mogelijkheid vragen te stellen aan deskundige fiscaal juristen.
De toekomstige uitspraak van de procedure geldt voor alle deelnemers aan het collectieve bezwaar.

Checklist btw-aangifte

Alle niet BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren en alle BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren die (para-)medische handelingen verrichten waarvoor zij niet de vereiste opleiding hebben genoten, moeten zich aanmelden als btw-ondernemer met ingang van 1 januari 2013. Aanmelding als btw-ondernemer bij uw belastingkantoor geschiedt schriftelijk (wijziging activiteit voor de btw); voor startende ondernemers volstaat een inschrijving bij de KvK. U ontvangt een bevestiging met btw-nummer van de belastingdienst. Beoordeel uw omzet: geheel of gedeeltelijk belast; onderscheid dient uit de administratie te blijken. Richt uw administratie dus in op de btw-gevolgen (21% tarief). Maak eventueel gebruik van een ‘vereenvoudigde factuur’. Inventariseer de voorbelasting en de herzieningsregels voor de btw. Dien uw btw-aangifte tijdig in middels DigiD of via uw adviseur. Zorg voor een tijdige en volledige betaling ter voorkoming van een (hoge) boete. Beoordeel of het zinvol is om een bezwaarschrift in te dienen (procedure); advies hierover kunt u vragen aan stichting RBCG.

Meer informatie en het aanmeldformulier vindt u op: www.rbcg.info

Gevolgen van de btw-procedure

De btw-procedure van Stichting RBCG kan grote gevolgen hebben voor therapeuten die nu belastingplichtig zijn geworden. Therapeuten die bezwaar willen maken, kunnen zich aansluiten bij deze btw-procedure. Meer informatie over btw en vrije beroepen is te vinden bij de Belastingdienst. Meer nieuws voor therapeuten lees je in PSC Magazine op Curova.

Auteur

Maartje Albert

Gepubliceerd op

20 augustus, 2026

Thema

PSC Magazine 2013

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen