De eigen woning in 2021
De huizenmarkt is volop in beweging. Het belastingplan 2021 brengt weer een aantal opmerkelijke veranderingen voor de eigen woning. Het is goed om daar nu vast rekening mee te houden!
De opvallendste wijzigingen zijn dat starters op de woningmarkt in de leeftijd van 18 tot 35 jaar vanaf 2021 bij het kopen van een huis geen overdrachtsbelasting meer betalen en dat het eigenwoningforfait volgend jaar daalt. Dat maakt de aankoop van een woning voor hen een stuk goedkoper. Kopers van 35 jaar of ouder die in de woning gaan wonen, betalen 2%. Beleggers gaan 8% betalen. De overheid wil met deze maatregelen starters en doorstromers meer kansen geven op de woningmarkt. Deze regeling gaat voor de komende vijf jaar gelden.
Ook het eigenwoningforfait ondergaat een verandering. Voor woningen met een WOZ-waarde tussen de € 75.000 en de € 1.110.000 daalt het percentage in 2021 naar 0,5%. Nu is dat nog 0,6%.
Het aftrekpercentage voor de hypotheekrenteaftrek daarentegen daalt van 46% naar 43%. Bij een inkomen hoger dan € 68.507 heeft een belastingplichtige dus minder voordeel. Let op: de aftrek wordt stapsgewijs teruggebracht tot het tarief in de eerste schijf: 37,35%.
Oversluiters van een hypotheek met een hoog inkomen kunnen dit dus beter dit jaar nog doen. Nu zijn de oversluitkosten en de boeterente nog tegen 46% aftrekbaar.
Belastingplichtigen zonder hypotheekschuld of met een lage hypotheekschuld, waarbij het eigenwoningforfait hoger is dan de aftrekbare kosten, hebben recht op een extra aftrekpost (zgn. Wet Hillen). Deze aftrek wordt nu in dertig jaar afgebouwd. Voor 2021 geldt dan dat nog maar 90% van het verschil tussen het forfait en de aftrekbare kosten af te trekken is. In 2020 is dat nog 93%.
Hypotheken zijn tot een bepaald bedrag af te sluiten met de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Deze grens ligt voor dit jaar nog op € 310.000, maar gaat volgend jaar naar € 325.000.
Huizenkopers die energiebesparende maatregelen nemen, kunnen een hogere hypotheek krijgen. Dit is in 2021 maximaal € 344.500.
Er is ook goed nieuws voor huizenkopers met een studieschuld. Deze schuld gaat waarschijnlijk vanaf 2021 minder zwaar meerekenen als een hypotheek wordt aangevraagd.
Leuker kunnen ze het echt niet maken!
Willem van der Kolk is adviseur bij Van der Kolk Belastingadviseurs. www.vdkb.nl
Wat betekent dit voor je eigen woning?
Wie een eigen woning koopt of bezit, merkt in 2021 direct de gevolgen van het nieuwe belastingplan. Starters op de huizenmarkt profiteren van het vervallen van de overdrachtsbelasting, terwijl beleggers juist meer gaan betalen. Meer weten over de eigen woning en financiële regelingen? Bekijk het overzicht van vakartikelen van Curova of de informatie van de Belastingdienst over de eigenwoningregeling.

